Vi blir en pusselbit i elförsörjningen

Längst norrut på det flera kvadratkilometer stora området Nylanda växer Micropowers nya anläggning fram. Här ska företaget samla kontor och all produktion i Växjö. För värme och kyla i fastigheten har de valt Växjö Energi – inte minst för elförsörjningens skull.

Med Växjö Energis komfortpaket får Micropower förnybar fjärrvärme, fjärrkyla och markvärme i den nya fastigheten. Dessutom kompletteras avtalet med fiber från Wexnet.

”Det känns bra att välja en lokal aktör, det är viktigt för oss.”

Thomas Svensson, grundare Micropower

– Vi har övervägt olika alternativ noga och har landat i att Växjö Energi blir det bästa valet för oss. Med dem får vi en bra helhet, säger Thomas Svensson, som tillsammans med två partner startade Micropower 1984. Idag är han vd för Micropower Fastighet.

Inomhusklimatet viktigt

En gigantisk byggnad möter besökarna på Nylandaområdet. Bara Micropower-skylten på ena sidan är 27 meter lång och totalt blir lokalerna 25 000 kvadratmeter stora. Snart börjar flytten hit för de 350 medarbetarna. Men den sker i etapper och först i maj 2025 kommer alla vara på plats.

– Vi fokuserar mycket på att se till att våra medarbetare har det bra med inomhusklimatet. Temperaturen och ventilationen måste vara bekväm för dem, säger Thomas och visar på speciella ventilationsrör, som ska förhindra drag för dem som arbetar vid produktionslinjen.

– Det är jätteviktigt att alla trivs. Det ska vara lagom varmt, inte minst på sommaren. Då kommer fjärrkylan att få jobba för att hålla nere temperaturen. Vi kommer också att ha markvärme utanför entrén, så att det aldrig blir halt och slirigt på vintern, fortsätter han.

Elen en plus-effekt

Micropower, som tillverkar batteriladdare, litiumjonbatterier och kraftlösningar, har idag lokaler både på Idavägen på västra industriområdet och på Nylandavägen, någon kilometer från den nya byggnaden. Lokalerna på Nylandavägen byggdes för bara fyra år sedan och då valde Micropower bergvärme som värmekälla. Det har fungerat bra, men i de nya lokalerna ville man ändå ha fjärrvärme och fjärrkyla.

– För det första känns det alltid väldigt bra att välja en lokal aktör, det är viktigt för oss. Men den stora fördelen med fjärrvärme är att det vid tillverkningen även skapas stora mängder el. Vi är själva beroende av el, och den förnybara elen är en plus-effekt av fjärrvärme som man kanske inte alltid tänker på. Med fjärrvärmen blir vi en pusselbit i elförsörjningen i Växjö, säger Sven Olsson, som är projektledare för byggnationen på Nylanda.

Inte bara en leverantör

Med Växjö Energis komfortpaket får Micropower alltså både fjärrvärme, fjärrkyla och markvärme. Dessutom kompletteras avtalet med fiber från Wexnet, via Nordlo.

– Det betyder mycket när framstående företag, med lokal förankring och ett gediget hållbarhetstänk, väljer Växjö Energi. För Micropower innebär det att de får tillgång till helt förnybar fjärrvärme och fjärrkyla samt dessutom väldigt driftsäkra anläggningar, säger Johan Anehall, chef för affärsrelationer på Växjö Energi.

Bildtext: Flytten sker i etapper, våren 2025 ska alla medarbetare vara på plats.

– Det är också glädjande att de insett hur fjärrvärmen avlastar elnätet. En ökad elproduktion gör exempelvis att vi kan bygga ut områden som Nylanda, utan att oroa oss för effektbrist på vintern, fortsätter han. Och även efter inflyttningen kommer Växjö Energi och Micropower att fortsätta sin dialog och ha kontinuerliga driftmöten.

– Det är också bra när man väljer en lokal aktör – att det är lättare att få till möten. Vi ser Växjö Energi mer som en samarbetspartner än enbart som en leverantör, och vi delar ansvaret för att minska både energianvändning och kostnader, säger Sven Olsson.

– Ja, vi vill ju precis som Micropower få till optimala anläggningar. Så vi kommer att arbeta kontinuerligt med att följa upp energianvändningen, säger Johan Anehall.